Елдар Рязанов, който си отиде миналата нощ на 89 г., остави след себе си около 30 хитови филма на съветското и руското кино, които и до днес се гледат на един дъх и с удоволствие, припомни bbc.com. Самият режисьор - народен артист на СССР, винаги е бил скромен: "Никога не съм се чувствал като класик - нито в киното, нито в литературата."

Първият му филм е "Карнавална нощ" (1956). Художественият съвет го определя като скучен и бездарен, но 48 млн. зрители си купуват билети да го гледат. Младата актриса Людмила Гурченко за една нощ става звезда.

"Хусарска балада" (1962) е сцена за изява на Юрий Яковлев и младата Лариса Голубкина. 

"Пази се от автомобила" (1966) отново е комедия и се базира на популярната по онова време в Русия легенда за Робин Худ, който продавал колите на "разхищаващите социалистическата собственост" и превеждал парите в детски градини. 

"Невероятните приключения на италианци в Русия" (1973) е съвместен филм на Рязанов и Франко Проспери. Продуцентът Дино ди Лаурентис не харесал сценария на дуета Рязанов-Брагински и заявил, че италианските зрители няма да го гледат. По негово настояване сценарият е пренаписан и е направен забавен и с безброй трикове и сцени с жив лъв. Рязанов, който обича да се появява в епизодични роли във филмите си, се появява тук като лекар, който се мъчи да размрази заледен мафиот. 

"Ирония на съдбата или Честита баня" (1975) до наши дни е един от най-популярните съветски филми и все още редовно се излъчва по руската телевизия преди Нова година. В главната роля е полякинята Барбара Брилска. Дублира я Валентина Талызина, но името й липсва в надписите на филма, както липсват и имената на Алла Пугачова и Сергей Никитин, които изпълняват песните. Самият Рязанов пак се появява - в ролята на пътник, върху когото спящият главен герой непрекъснато се свлича в самолета. 

"Служебен роман" (1977) отново е на Рязанов и Брагински, а текстът към песента "У природы нет плохой погоды" е дело на режисьора. 

"Ако нямаше статистика, даже нямаше да подозираме колко добре работим", казва главния герой в комедията. 

"Гараж" (1979) е по действителни събития - заседание на кооперация, която трябва да реши кого от присъстващите да лиши от гараж. Рязанов не изменя на себе си и пак се появява в епизодична роля - началник на отдела за насекоми в института "Опазване на животните от заобикалящата ги среда", който проспива събранието, облакътен върху чучело на хипопотам. 

"Гара за двама" е безспорният шедьовър на Рязанов, филмът участва в официалната конкурсна програма на фестивала в Кан през 1983 г. Людмила Гурченко и Олег Басилашвили правят звездните си роли. 

"Жесток романс" (1984) по мотиви на Александър Островски също е сред знаковите филми на Рязанов. В него дебютира Лариса Огудалова. 

"Забравена мелодия за флейта" (1987) е по пиесата "Аморална история", която Рязанов пише пак с Брагински. 

 

РЯЗАНОВ за себе си:

"Смятам, че човек трябва да остава сам със себе си и да прави това, което смята за нужно. Много пъти влизах в модата, излизах от нея, но никога не съм правил така, че да бъда моден. Понякога бях модерен, друг път не бях, после отново излизах на мода. Всеки човек е длъжен да изразява себе си, ако има какво да изразява."

"За себе си мога да кажа едно - винаги правих такива филми, каквито бих искал да видя като зрител. Когато гледах такъв чужд филм, винаги съжалявах, че не съм го направил аз."

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Всеки път, когато една жена се изправи и се застъпи за себе си, без да го знае, тя се застъпва за всички жени."

Мая Анджелоу, американска писателка и драматург, родена на 4 април преди 92 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.

„Останалото е пепел“ - драматична история с универсално звучене

 

Филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева,  все пак звучи автентично като визия.