Елдар Рязанов, който си отиде миналата нощ на 89 г., остави след себе си около 30 хитови филма на съветското и руското кино, които и до днес се гледат на един дъх и с удоволствие, припомни bbc.com. Самият режисьор - народен артист на СССР, винаги е бил скромен: "Никога не съм се чувствал като класик - нито в киното, нито в литературата."

Първият му филм е "Карнавална нощ" (1956). Художественият съвет го определя като скучен и бездарен, но 48 млн. зрители си купуват билети да го гледат. Младата актриса Людмила Гурченко за една нощ става звезда.

"Хусарска балада" (1962) е сцена за изява на Юрий Яковлев и младата Лариса Голубкина. 

"Пази се от автомобила" (1966) отново е комедия и се базира на популярната по онова време в Русия легенда за Робин Худ, който продавал колите на "разхищаващите социалистическата собственост" и превеждал парите в детски градини. 

"Невероятните приключения на италианци в Русия" (1973) е съвместен филм на Рязанов и Франко Проспери. Продуцентът Дино ди Лаурентис не харесал сценария на дуета Рязанов-Брагински и заявил, че италианските зрители няма да го гледат. По негово настояване сценарият е пренаписан и е направен забавен и с безброй трикове и сцени с жив лъв. Рязанов, който обича да се появява в епизодични роли във филмите си, се появява тук като лекар, който се мъчи да размрази заледен мафиот. 

"Ирония на съдбата или Честита баня" (1975) до наши дни е един от най-популярните съветски филми и все още редовно се излъчва по руската телевизия преди Нова година. В главната роля е полякинята Барбара Брилска. Дублира я Валентина Талызина, но името й липсва в надписите на филма, както липсват и имената на Алла Пугачова и Сергей Никитин, които изпълняват песните. Самият Рязанов пак се появява - в ролята на пътник, върху когото спящият главен герой непрекъснато се свлича в самолета. 

"Служебен роман" (1977) отново е на Рязанов и Брагински, а текстът към песента "У природы нет плохой погоды" е дело на режисьора. 

"Ако нямаше статистика, даже нямаше да подозираме колко добре работим", казва главния герой в комедията. 

"Гараж" (1979) е по действителни събития - заседание на кооперация, която трябва да реши кого от присъстващите да лиши от гараж. Рязанов не изменя на себе си и пак се появява в епизодична роля - началник на отдела за насекоми в института "Опазване на животните от заобикалящата ги среда", който проспива събранието, облакътен върху чучело на хипопотам. 

"Гара за двама" е безспорният шедьовър на Рязанов, филмът участва в официалната конкурсна програма на фестивала в Кан през 1983 г. Людмила Гурченко и Олег Басилашвили правят звездните си роли. 

"Жесток романс" (1984) по мотиви на Александър Островски също е сред знаковите филми на Рязанов. В него дебютира Лариса Огудалова. 

"Забравена мелодия за флейта" (1987) е по пиесата "Аморална история", която Рязанов пише пак с Брагински. 

 

РЯЗАНОВ за себе си:

"Смятам, че човек трябва да остава сам със себе си и да прави това, което смята за нужно. Много пъти влизах в модата, излизах от нея, но никога не съм правил така, че да бъда моден. Понякога бях модерен, друг път не бях, после отново излизах на мода. Всеки човек е длъжен да изразява себе си, ако има какво да изразява."

"За себе си мога да кажа едно - винаги правих такива филми, каквито бих искал да видя като зрител. Когато гледах такъв чужд филм, винаги съжалявах, че не съм го направил аз."

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Ако приемем, че вечност не означава безкрайна продължителност от време, а безвремие, тогава вечният живот принадлежи на тези, които живеят в настоящето.“

Лудвиг Витгенщайн, австрийски философ, роден на 26 април преди 130 години

Анкета

Да остане ли статуята на Борисов със светещите очи?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

„Снимка с Юки“ успява да избута тревожността от душата

„Снимка с Юки“ е повече филм-разсъждение за не/възможността на преодоляване на собствените си граници и влизане в територията на другия, филм за доверието. 

Светлината, казах!*

 

 

 

Стефан Мавродиев участва не само като актьор, но и с личната си позиция.

Един УЮТен филм на Камен Донев

Истината е, че отдавна не бях гледал български филм с такъв хомогенен ансамбъл – независимо дали става дума за главна роля – Валентин Танев, Стефка Янорова, Албена Колева, Захари Бахаров, за сочен поддържащ персонаж – Бойка Велкова, Николай Сотиров,Николай Урумов, Патриция Пъндева.