БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

1. Дълго смятах Гай Ричи за британския КуентинТарантино. Сега си давам сметка, че прозрението ми е било предизвикателно и спекулативно. Всъщност двамата са страни на монетата, без които не може.Гениите, които преформатираха и сякаш наново изобретиха киното. При това без амбиции да правят арт шедьоври, снимайки зрителски филми в най-популярните жанрове, които, обаче, се оказаха модерни класики.

 

2. Гай Ричи е щастливец и избраник на съдбата. Роден е в Хартфийлд на 10 септември 1968 г. Шотландски боец и смело сърце. По-голям съм от него с 6 години. Когато се ражда светът се вълнува от потушената на 21 август  Пражка пролет, бушуващата китайска културна революция, студентските  бунтове в Берлин – 11 април и Париж 10 май, виетнамската война – битката за Хесан приключва на 8 април, убийството на доктор Мартин Лутър Кинг и  Робърт Кенеди – на 4 април и 6 юни и ожесточената борба за президентския пост в САЩ между Хюбърт Хъмфри и Ричард Никсън, завършила с победа на Никсън на 5 ноември.

В България  на 6 август е завършил Деветият  фестивал на младежта и студентите и зрителите се прехласват по приключенията на Ханс Клос в епоса на Анджей Кониц „Залог, по-голям от живота“.

Всекиму своето…

 

3. Ричи винаги е работил това, което обича. Особено след като се е влюбил в седмото изкуство покрай „Бъч Касиди и Сънданс Кид“ (1969) на Джордж Рой Хил.И държи винаги да е пълен автор на филмите си – сценарист, постановчик и продуцент. Пробива с рекламата, подобно на Ридли Скот и Жан – Жак Ано. Остава й верен цял живот.

Вярно е, че започва с триминутен музикален клип на  Westbam,Кун и Стефенсън „Винаги музика“(1995),възхвала на техноекспанзията, последван от  25-минутния опус „Твърдият куфар“ през същата 1995 г.,с Дарън Спенсър и Джеймс Тарбък, прелюдия към „Две димящи дула“, 1998, история за покер надлъгване и смяна на куфари, като този с лелеяните паунди е заменен с  негов близнак с бирени бутилки, но става известен с други късометражки –  „Звезда“ (2001) и „Кое е това момиче?“ (2001), където се забавлява и иронизира тогавашната си съпруга Мадона, с която има бурен и широко коментиран брак между 22 декември 2000 г. и 24 ноември 2008 г., „Н & M – пролет 2013“, „Хай клуб : Добре дошли!“ (2014), в които доказва колко добър имидж мейкър е на Дейвид Бекъм, „Срещата“(2010),за парфюма „Кристиан Диор за дома“, маркирала раждането на тандема  му с Джуд Лоу, „Бъди предизвикателен“ (2018), симпатична реклама на световното футболно първенство в Русия през 2018 г., в която разпознаваме физиономиите на Ниймар, Йозил и Хари Кейн, и , разбира се, „Найк – преминете към следващото ниво“(2008), където не само разкрива пристрастията си към отбора на „Арсенал“, но и показва във вихъра на кариерата им звезди като Рууни, Роналдиньо и Роналдо…

 

4. А можеше да си остане един от кралете на рекламата. Ако Стинг не бе гледал „Твърдият куфар“ по „Канал 4“ и не бе се навил да играе в следващия му проект“ Две димящи дула“ ролята на Джей Ди.И ако съпругата му Труди Стайлър не бе дала на младия, 30-годишен тогава режисьор, 1 милион долара… “Две димящи дула“ (1998) и „Гепи“ (2000) минават като тайфуни по световните екрани, радвайки се на завиден успех и утвърждавайки звездния статут  на Гай Ричи. В тези филми той се научава да работи с големи звезди като Стинг и Брад Пит, а от „Две димящи дула“ започва най-важното  сътрудничество – с Джейсън Стейтъм. Толкова необходимо за него, колкото колаборацията на Алек Гинес с Дейвид Лийн.

 

5. След успехите неизбежно идва провалът. Имам особени пристрастия към „Отнесени от бурята“(2002), може би неговият най-остро социален филм, направен с вещина и умение, в който Мадона е толкова секси и обезкуражаващо слаба като Амбър и така далеч от страстното излъчване на Марианджела Мелато от оригинала на Лина Вертмюлер „Поразен от необичайната съдба в синьото августовско море“ (1974). С горчилката от неуспеха си обяснявам и парадокса Ричи да не се опитва повече да създава силни, стойностни и смислени женски персонажи във филмите си, наблягайки на насилието, солените шеги, мръсните лафове, преследването с коли, престрелките, надхитряването – все атрибути, отвеждащи ни към неумиращия и винаги актуален мачизъм.

 

6. Ричи снима и поредица от доброкачествени и занаятчийски изпипани екшъни като „Револвер“ (2005) с Джейсън Стейтъм, „Рокендрола“(2008) с Том Уилкинсън,  „Мъжът от U.N.C.L.E.“(2015) с Хю Грант, Хенри Кавил и Елизабет Дебики и „Джентълмените“ (2019) с Матю Макконъхи. Може да си го позволи, след като отново  изкарва добри пари  - 107 милиона за „Мъжът от U.N.C.L.E.“ и 115 милиона за „Джентълмените“ и  след като между тях се промъква едно не напълно достойно оценено тв бижу – „Заподозреният“ (2007), в който блестят Кари Ан – Мос и Чарлс Дътън.

 

7. Изисква се голяма дързост да посегнеш към легенди като крал Артур и Шерлок Холмс и да ги пресъздадеш на екран меко казано нетрадиционно и предизвикателно.

Това, разбира се, не са гангстерски комедии като „Гепи“ и „Револвер“, пълни с напрежение, неочаквани обрати, ведри гегове и цинизми. А по-скоро исторически приказки, фентъзита, вариации по тема, но реализирани с размах, въображение, хумор,  стегнат темпоритъм и  стилен монтаж, напомнящ клип на Брайън Фери.

Ричи бе критикуван, осмиван, руган – най-вече за „Крал Артур : Легенда за меча“(2017) с Чарли Хънам и Джуд Лоу, определен като „двучасово пътуване във фантастичен свят“. Но пък бе пуснат в 3D формат и очаквано събра своята вярна фенска маса. Вярно, не си покри бюджетните разходи – излезе на минус 27 милиона, но смятам, че си струваше усилието.

Съвсем друга бе съдбата на дилогията за Шерлок Холмс от 2009 – 2011 г. Тя бе приета с възторг от публиката. Бе посочено, че „сюжетната линия е умно поднесена, динамиката между Холмс – Робърт Дауни Джуниър и Уотсън –Джуд Лоу -  очарователна и красива, а ефектите – невероятни“. Заслужено и двата филма се оказаха зрителски фаворити, инкасирайки световни приходи от над половин милиард долара!

 

8. Защо тогава да не прибегне до вечната класика от „Хиляда и една нощ“ – „Аладин“? Защо да не я направи като пищна, ярка, динамична , музикална приказка? И защо покрай Мена Масуд – Аладин, когото помним от сериала от 2018 г. „Джак Райън“ да не покани за ролята на джина самия Уил Смит, който на  всичкото отгоре се справя изненадващо добре?… Тогава няма закакво да се учудваме, че „Аладин“ (2019) се е оказал неговият най-касов филм, генерирал печалба от над 1 милиард и 50 милиона долара!

 

9. “Човек на гнева“ (2021) ни представя един нов, необичаен и изненадващ Ричи – помъдрял, наблягащ на житейския реализъм, все така динамичен, амбициозен, но и сдържано гневен, отричащ човешката алчност и държащ на необходимата за справедливостта разплата, която в лицето на Ейч –  Стейтъм има своя достоен представител.

A какви актьори е поканил само – мечта за всеки постановчик – Джейсън Стейтъм, Джош Хартнет, Джефри Донован, Скот Истууд, Анди Гарсия, Еди Марсани с какво вдъхновение и желание играят под негово ръководство!... С „Човек на гнева“ Гай Ричи доказва нагледно, че продължава да се изкачва към върха и че от него могат да се очакват всякакви предизвикателства и изненади.

Отново ще снима екшъни и приказки, ДжейсънСтейтъм ще спасява света от терористи…

Затова вместо дежурните кухи финални фрази, ще си позволя само да отправя един поздрав до любимия си режисьор –  „До нови срещи, мистър Ричи!“

 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Снобите нямат врагове и затова злословят по адрес на всички с надеждата да си спечелят някой.“

Фредерик Бегбеде, френски писател, роден на 21 септември преди 56 години

Анкета

Хареса ли ви концертът на Соня Йончева и Пласидо Доминго в София?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Майер Лански – ангелът с мръсно лице

 

Интерпретацията, която прави Харви Кайтел на Майер Лански е модерна класика, която трябва да се изучава като образец на актьорско майсторство в киноучилищата.

В "Заповед за арест. Как станах враг номер едно на Путин" се оглежда България на ББ

 

"Горещо я препоръчвам на всички – и на русофили, и на русофоби; и на разумно мислещи, и на изначално предубедени; и на силно ангажирани, и на напълно безразлични; и на много информирани, и на малко знаещи" - ревю на Николай Слатински

Дуилиу Замфиреску, за когото изкуството не бива да репродуцира действителността

 

Трилогията на класика представя и участието на северната ни съседка в Руско- турската война от 1877- 1878 г.