АНИТА ДИМИТРОВА, "СЕГА"

"Студена война" на полския режисьор Павел Павликовски обра основните отличия в тазгодишния тираж на Европейските филмови награди. Призовете бяха връчени през уикенда в Севиля. Те са наричани разговорно "европейските "Оскари", тъй като се връчват от Европейската филмова академия, в която членуват творци от всички страни на Стария континент. Черно-бялата драма бе отличена за най-добър филм, режисура, сценарий, женска роля (на Йоана Кулиг), както и монтаж.

Филмът разказва за сталинизма в Полша през 50-те години на миналия век. Героинята произхожда от скромно семейство и се записва във фолклорен музикално-танцов състав. Той е ръководен от млад музикант, представител на градската интелигенция, подложен от режима на превъзпитание чрез фолклорно изкуство. Двамата се влюбват, но не след дълго младият поляк иска да избяга и да се установи на Запад, за да стане джаз музикант. Влюбените са разкъсани между Париж и Полша, а отношенията им са затруднени от политическата обстановка и от различния им произход.

Режисьорът е почерпил вдъхновение за творбата си от истинската съдба на своите родители Виктор и Зула (във филма дори са запазени имената им), които той описва като "най-интересните драматични герои, които някога съм срещал". Двамата се влюбват, предават се, събират се отново, женят се и се развеждат, а връзката им се съживява и замира многократно до смъртта им през 1989 г., малко преди падането на Берлинската стена.

"Аз не обичам да правя и да гледам политически филми, които опростяват действителността. Опитах се да я представя такава, каквато е, чрез моите герои", споделя 61-годишният Павликовски, който е печелил "Оскар" за най-добър чуждоезичен филм през 2015 г. с "Ида". 

Наградата за мъжка роля заслужи италианският актьор Марчело Фонте за играта си в "Кучкарят".

Бруталната криминална драма на режисьора Матео Гароне спечели и призовете за костюми и грим.

Страхотната сатира "Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи бе избрана за най-добра европейска комедия, а "Момиче" взе наградата на критиката за европейско откритие на годината.

"Бергман: Година от живота" на режисьорката Джейн Магнусон е отличен за най-добър документален филм.

Наградата на европейската публика получи "Призови ме с твоето име" на Лука Гуаданино.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

„В областта на импровизацията музиката принадлежи на циганите. Без тях тя няма силата да съществува.“

Ференц Лист, унгарски пианист и композитор, роден на 22 октомври преди 209 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

Да, защото те са елитът на обществото - 93.8%
Не, да се занимават само с изкуство - 0%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Тенет“ и Нолан

 

Филмът връща чистата емоция на публиката, предлага й качествено зрелище, а самият зрител се отблагодарява с това, че отново се насочва към салона.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.

"Мисия „Грейхаунд“ не е на нивото на „Спасяването на редник Райън“ и „Подводницата"

 

Ако го нямаше Том Ханкс, продукцията просто щеше да бъде съвсем друга, с коренно различно звучене.