АНИТА ДИМИТРОВА, "СЕГА"

Българският "Ага" (ударението е на първото "а", става дума за женско инуитско име) на режисьора Милко Лазаров спечели голямата награда на 24-тия филмов фестивал в Сараево.

Филмът започна пътя си като проект с работно заглавие "Нанук" на София Мийтингс през 2014 г., където получи наградите на Mediterranean Film Institute и Synchro Film, Video & Audiо - Виена. Милко Лазаров и Симеон Венциславов са автори на сценария, който година по-късно беше отличен с престижната награда "Кшищоф Кешловски" на ScriptEast в Кан за сценарий от Източна и Централна Европа. 

Продуцент на "Aга" е Веселка Кирякова, която работи с Милко Лазаров още от първия му филм "Отчуждение" (той пък имаше премиера във Венеция). Оператор на филма е Калоян Божилов. Сюжетът на българо-германско-френската копродукция пренася зрителите в юрта сред снежните полета на Севера, за да разкаже деликатна история за сблъсъка на цивилизациите през призмата на любовта и семейните взаимоотношения. 

Световната премиера на "Ага" бе през февруари в заключителния ден на "Берлинале", а през март той откри официално 22-рото издание на родния "София филм фест". 

В Сараево филмът на Милко Лазаров се състезаваше с още девет ленти в основния конкурс. Голямата награда "Сърцето на Сараево" му бе присъдена от жури, оглавявано от иранския сценарист и режисьор, носител на "Оскар" за "Раздяла" Асгар Фархади. Заедно със славата призът носи и 16 000 евро. 

Наградата за най-добър режисьор в босненската столица спечели румънката Йоана Урикару за "Лимонада", най-добра актриса е София Самоши от Унгария ("Един ден"), а актьор - Леон Луцев ("Товарът").  Почетното "Сърце на Сараево" беше връчено на известния турски режисьор Нури Билге Джейлан.

Това е вторият триумф на български филм на фестивала в Босна и Херцеговина през последните години. През 2016 г. "Сърцето на Сараево" бе спечелено от Ралица Петрова и филма й "Безбог", който преди това заслужи голямата награда "Златен леопард" в Локарн

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НАСЛЕДСТВО

    Антибиблиотеката на Еко, или колко важни са непрочетените книги

    Четенето носи допълнителни ползи за човека. Данните показват, че то намалява стреса, задоволява нуждите от социални връзки, подобрява уменията за общуване и емпатия, усилва определени когнитивни способности

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Когато обичаш литературата, книгите и големите поети, дори най-циничните, има нещо, което те тегли нагоре.“

Жана Моро, френска актриса, родена на 23 януари преди 91 години

Анкета

Пловдив '2019 ще бъде ли провал?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

„Южен вятър“ е филм за покваряващата сила на корупцията

Чудил съм се често какво не достига на нашите филми , за да са така комплексно ефективни, дори най-стойностните от тях.

Гангстерският рай у съседите

Сръбският "Южен вятър" ни връща в 90-те

Новият Йонеско

Матей Вишниек може да се нарече една от емблемите на съвременния начин на модерно мислене за театър.