Кино "Одеон" ще отбележи българското председателство на Съвета на ЕС с 26 български филма, създадени съвместно с една или повече европейски държави, съобщи „Сега“. Филмотечният салон вади от архива си ленти, заснети между далечната 1942 г. и днес. Прожекциите са всеки петък до края на юни, входът за всички е свободен.

Програмата стартира на 5 януари с "Изпитание" на режисьора Хрисан Цанков. Една от първите български копродукции - с Унгария, е създадена в далечната 1942 г. В ролите са оперетната звезда Надя Ножарова, по-късно графиня Надя де Наваро Фарбър, Иван Димов и Кръстьо Сарафов. Предстоящият петък - 12 януари, е запазен за "Старинната монета" (1965, България-ГДР). В романтичната комедия по сценарий на Братя Мормареви участват Манфред Круг, Лиана Антонова, Григор Вачков. "Езоп" на Рангел Вълчанов (България-Чехословакия, 1970), "Изкуствената патица" (България-Полша, 1973, реж. Януш Вазов), "Пет жени на фона на морето" (България-Полша, 1986, Владислав Икономов) завършват картината на социалистическия период. Вероятно понеже не режисира българин, от списъка липсват някои от най-успешните ни сътрудничества от епохата. Например "Героите на Шипка" (СССР-България), 1955 г., с голямата награда в Кан, която още не се казва тогава "Златна палма". Режисьор е руснакът Сергей Василиев, но участват Апостол Карамитев, Петко Карлуковски, Николай Масалитинов, Костантин Кисимов и др., а музиката композира Филип Кутев. Също и "Звезди" (ГДР, България, 1959) по сценарий на Анжел Вагенщайн и реж. на Конрад Волф. В него Рангел Вълчанов е втори режисьор, който работи с българските актьори.

Изненадващо яловите 90-те са представени доста широко: с "Резерват" на Еди Захариев (България-Унгария, 1990 г.), копродукциите с Франция "Нещо във въздуха (Петър Попзлатев), "Фатална нежност" (Рангел Вълчанов) и "Граница" (Илиян Симеонов/Християн Ночев), всички от 1993-та, както и "Любовни сънища" на Иван Ничев, "Търкалящи се камъни" на Иван Черкелов, "Приятелите на Емилия" с реж. Людмил Тодоров и др.

С "Писмо до Америка" (2000, България-Холандия-Унгария, реж. Иглика Трифонова) на 27 април започват прожекциите на съвременни филми, сред които са пожъналите успех и добре познати "Светът е голям и спасение дебне отвсякъде", "Източни пиеси", "Мисия Лондон", "Тилт", "Виктория", "Прокурорът, защитникът, бащата и неговият син" и най-новите - "Безбог" и "Слава" от 2016 г.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НАСЛЕДСТВО

    Антибиблиотеката на Еко, или колко важни са непрочетените книги

    Четенето носи допълнителни ползи за човека. Данните показват, че то намалява стреса, задоволява нуждите от социални връзки, подобрява уменията за общуване и емпатия, усилва определени когнитивни способности

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Когато обичаш литературата, книгите и големите поети, дори най-циничните, има нещо, което те тегли нагоре.“

Жана Моро, френска актриса, родена на 23 януари преди 91 години

Анкета

Пловдив '2019 ще бъде ли провал?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

„Южен вятър“ е филм за покваряващата сила на корупцията

Чудил съм се често какво не достига на нашите филми , за да са така комплексно ефективни, дори най-стойностните от тях.

Гангстерският рай у съседите

Сръбският "Южен вятър" ни връща в 90-те

Новият Йонеско

Матей Вишниек може да се нарече една от емблемите на съвременния начин на модерно мислене за театър.