"Синът на Саул" на унгарския дебютант в игралното кино Ласло Немеш получи наградата на Федерацията на филмовите критици FIPRESCI в Кан, съобщи deadline.com. Филмът е за Холокоста, за зверствата в концлагера Аушвиц през 1944 г. и по-точно за евреите, които са принудени да асистират на нацистите в масовите убийства.

Журито на официалната паралелна програма "Особен поглед", председателствано от Изабела Роселини, пък отличи с голямата награда исландския филм "Овни" на режисьора Гримур Хаконарсон, съобщи „Дневник”, който има пратеник на фестивала. Лентата разказва за двама братя, които от години се ненавиждат, но решават да се сдобрят в името на стадата овце, които отглеждат в отдалечено исландско село. Журито изтъкна "изключително хуманно отношение към животните". Режисьорът сподели, че е заснел филма си благодарение на своите родители, които дълги години са се занимавали с животновъдство.

Специалната награда на „Особен поглед” взе „Слънце от олово” на хърватския режисьор Далибор Матанич. "Искахме да защитим правото на любовта да съществува извън омразата и войните. Вярваме, че най-сетне, ние живеещите на Балканите ще съумеем да преодолеем някои уж генетично заложени у нас предразсъдъци, които не винаги ни дават поводи за радост", заяви Матанич, цитиран от „Дневник”.

Призът "Особен талант" взе "Съкровището" на румънеца Корнелиу Порумбоиу, който през 2009 г. получи наградата на журито за „Полиция прилагателно”.

Тази вечер ще станат известни победителите от официалния конкурс, чието жури се председателства от братята Коен. Освен "Синът на Саул", с най-сериозни шансове за награди се очертават Паоло Сорентино и ироничния му "Младост", Нани Морети и емоционалния му "Моята майка", Тод Хейнс и антиконформисткия му "Карол", както и Стефан Бризе и социално ангажирания му "Законът на пазара", прогнозира „Дневник”.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Румен Леонидов: Алчността убива. Човечеството загуби войната пред материалното

    „Светът не върви добре с модела на мъжкия егоцентризъм и мъжките амбиции. Светът трябва да върви към повече духовност, към повече скромност, към повече съпричастие. Е, няма по-съпричастни същества от жените“, казва поетът и издател.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

     
  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Мисля, че генерално човек не може да живее без религия. Някои могат да я заместват с култура, какъвто е случаят при мен.”

Марио Варгас Льоса, перуански писател, роден на 28 март преди 84 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.

„Останалото е пепел“ - драматична история с универсално звучене

 

Филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева,  все пак звучи автентично като визия.

По следите на разработката „Ятаган“

Добре е да се разделяме с миналото си, смеейки се, но, когато то не си е отишло и е все още стряскащо настояще? Да се шегуваме или да плачем?