Сериозният берлински всекидневник „Тагесшпигел” попадна в окото на бурята днес заради анонс на филма по бестселъра на Тимур Вермеш – „Той пак е тук”. Романът и лентата по него разказват комичен сюжет как Адолф Хитлер се събужда в центъра на Берлин в наши дни и прави страхотна кариера с нацистките си идеи и автентично поведение. В Германия филмът тръгва по кината в четвъртък, 8 октомври. 

Скандалът беше предизвикан от първата страница на „Тагесшпигел”, който излиза в голям формат А2. Точно под главата му е поместена огромна снимка на филмовия Хитлер и заглавие „Пак той отново”, а с дребни букви се обяснява, че става дума за филма, който излиза на екран. 

Отдолу е челото на вестника, което в свободен превод гласи „Бежанската криза ще се решава от най-високо място” и подзаглавие, че Ангела Меркел ще е координатор – анонс за предстоящите срещи на европейските лидери по въпроса. По всеобщо мнение обаче внушението е, че проблемът ще се реши от Хитлер, тоест се неговите зловещи методи. 

Дизайнът на вестника предизвика буря в Германия, като сериозните медии обявиха като недопустимо решението на редакцията да представи двете новини в общ контекст. Вестникът се принуди да се извини на читателите си, вероятно ще има и наказани. 

Струпването на стотици хиляди сирийци и икономически имигранти от Азия и Африка предизвикват силна поляризация сред германските граждани и случаят с „Тагесшпигел”  наля масло в огъня. 

Сатирата на Вермеш има дълбок подтекст под комичния сюжет – че един нов Хитлер без проблеми би избуял и в днешния ни свят, че уроците от Втората световна война не са научени, че светът не е станал по-толерантен към различните въпреки чудовищната катастрофа, причинена от националсоциалстическата власт. 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 97 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

Да, защото те са елитът на обществото - 93.8%
Не, да се занимават само с изкуство - 0%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Пепел върху слънцето“ е важен и необходим филм

Направен с вкус и необходимата професионална зрелост, той поставя важни и значими проблеми, които не ни оставят безразлични.

„Тенет“ и Нолан

 

Филмът връща чистата емоция на публиката, предлага й качествено зрелище, а самият зрител се отблагодарява с това, че отново се насочва към салона.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.