На 24 октомври във възобновеното столично пространство за култура -Yalta Art Room, ще се състои премиерата на филма „Непозната от банкнотата”, съобщиха организаторите. Документалната лента е за живота на поетесата и видна интелектуалка Мара Белчева. В главните роли са младата актриса – Василена Винченцо и доайена на Народния театър и българското кино – Руси Чанев. Автор на филма е Боряна Пунчева. В сюжета са разкрити стихове на Мара Белчева, както и част от писмата, които е писала до Пенчо Славейков.

Филмът е сниман в къща музей „Пенчо Славейков“. Той е съчетание между документално кино  и актьорско присъствие. За „Непознатата от банкнотата“ работят още Мина Версано и Чавдар Варийски в ролите на оператор и монтажист. Александра Ангелова е художник. 

Образът на Мара Белчева е показан като забравено събитие в литературата и  културата на следосвобожденска България. Авторите споделят, че призната от съвременниците си като изключителна красавица и модна икона Мара Белчева е най-маргинализираната   личност  в  българската литература. В годините  се  мултиплицира само облика й  на любима на Пенчо  Славейков. Проектът има за цел да преодолее тоталното непознаване  на тази изключителна личност.

Банкнотата от 50 лева днес  е категоричното доказателство - там тя присъства анонимно, без физическа прилика, като шаблонна комиксова хубавица. 

„Тя несъмнено е една от най-обаятелните и духовно извисени българки - не само на своето време. Израства като високообразована интелектуалка от европейска класа. Със своята нетрадиционна лирика, с европейския си манталитет, с културните си натрупвания и  с човешкото си поведение, Мара Белчева, също както Пенчо Славейков, стои самотно на фона на литературния и обществен пейзаж в байганьовска  България. А за това си струва да се разказва!“, казва Боряна Пунчева.

В игралните епизоди няма пълна възстановка на среда и костюми, разчита се на правдиво пресъздаден силует на епохата. Така и в актьорското поведение  няма „изиграване“ на поетесата, а представянето й в контекста на времето,  в което е живяла .

И макар филмът  да показва Мара Белчева като извадена от дебелата  сянка на нейния любим Пенчо Славейков,  той  присъства на екрана чрез актьора Руси Чанев.  Видна е и гледната точка  на  изследователи  на поезията от началото на ХХ век, които да поставят  произведенията на поетесата на заслуженото им място в българската литература. 

Василена Винченцо и Руси Чанев са колеги от Народния театър и делят една сцена в спектакъла „Хъшове“. Именно за играта си там редом до Руси, Василена споделя, че и се е сбъднала детската мечта. По време на снимките на „Непознатата от банкнотата“ тя посвещава  специално стихотворение на актьора.

Филмът е създаден с подкрепата на Национален фонд „Култура“.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Думите са като листата на дърветата – когато са много, плодовете са малко.”

Александър Поуп, английски поет, сатирик, роден на 21 май преди 334 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Нагоре по обратния път 

 

Литературните умения на един професор по право

Гледайте “Второто освобождение”

 

Ние винаги на 1 февруари отбелязваме гибелта на жертвите на Народния съд и избиването на интелектуалния елит. Но всъщност чрез този филм ще разберете много по-страшното за бъдещето ни пречупване на българската нация - което виждаме и днес с реакциите на войната, с хилещите се емотикончета на снимките от Буча, в речника на водещите ни политици.

Автопортретът на Иван Добчев

 

Единайсет ескиза – така са наречени частите, на които е разделена книгата и всяка разказва етап от живота на режисьора